Jakie są podstawowe zasady rozgrywek ultimate frisbee?
PULL
Pierwsze, rozpoczynające punkt podanie nazywane jest pullem. Pull jest wykonywany przez drużynę, która będzie rozpoczynać grę w obronie (defense). Podaje zatem dysk do drużyny atakującej (offense) i stara się jak najszybciej do niej dobiec, aby uniemożliwić atak na swoją strefę (zonę).
FLIP
Zaraz, zaraz.. ale skąd wiemy, która drużyna rozpoczyna w obronie, a która w ataku? O tym decyduje tak zwany flip – przed spotkaniem kapitanowie obydwu drużyn „flipują” dyskami (można to w skrócie przyrównać do przypadku, jakim rządzi się gra kamień, papier, nożyce), a zwycięzca flipa decyduje o tym, czy wybiera stronę boiska, z której będzie rozpoczynał grę czy też atak lub obronę.
MARK
Zatem, po flipie (ustaleniu stron) i pullu (pierwszym podaniu), zawodnicy grający w obronie podbiegają do zawodników grających w ataku z zamiarem przeszkodzenia im w zdobyciu punktu. Krycie zawodników ofensywnych może odbywać się w systemie "każdy swojego" lub strefowo. O defensie można by napisać parę artykułów, ale nic to nie da – zapraszamy dowiedzieć się o dobrym D na nasz trening
GRA W OBRONIE (DEFENSE)
Krycie nie ogranicza się jedynie do utrudniania drużynie przeprowadzenia dysku przez boisko. Obrońca powinien także „liczyć” zawodnika, którego kryje – na wykonanie podania przewidziane jest 10 sekund. Liczenie powinno się rozpocząć komunikatem „liczę” bądź – z języka angielskiego – stalling z zachowaniem odpowiedniego tempa liczenia (powinno odpowiadać realnemu upływowi 10 sekund). Jeśli nasz przeciwnik uzna, że liczymy zbyt szybko, może zgłosić nam przewinienie „fast count”. Jeśli natomiast dysk zostanie wyrzucony po upływie 10 sekund, to my możemy zgłosić "stall count". Liczenie możemy rozpocząć znajdując się w odległości przynajmniej 3 metrów od zawodnika, którego kryjemy.
Musimy przede wszystkim pamiętać, że ultimate to sport bezkontaktowy. To znaczy, że broniąc (także atakując) musimy unikać fizycznego kontaktu z przeciwnikiem. Nie możemy także zabiegać drogi innym zawodnikom, aby uniemożliwić im obronę. Walcząc o dysk (np. w powietrzu), także nie dążymy do kontaktu fizycznego z zawodnikiem przeciwniej drużyny. Nie możemy również wytrącić zawodnikowi dysku z ręki.
Starta dysku przez drużynę atakującą może nastąpić w wyniku następujących zdarzeń:
- dysk nie został złapany przy podaniu
- dysk został złapany poza linią boiska
- dysk został zbity przy podaniu przez obronę
- utrata dysku w wyniku przewinienia (np. stall count)
Wtedy drużyna przeciwna wchodzi w posiadane dysku.
GRA W ATAKU (OFFENCE)
Grając w ataku musimy pamiętać o pierwszej, podstawowej kwestii – nie biegamy z dyskiem! Musimy ustanowić pivot (jedna noga bezwzględnie przytwierdzona do ziemi) i poruszać się jedynie na nodze obrotowej. W ultimate istnieje przewinienie travel, które może zostać zgłoszone, jeśli będziemy poruszać się z dyskiem
Drugą, istotą kwestią dla początkujących graczy ultimate jest spokój. Pamiętajmy, że mamy 10 sekund na oddanie rzutu. Bardziej doświadczeni zawodnicy na pewno znajdą sposób, żeby zgubić obrońcę i wyjść na pozycję, która pozwoli nam komfortowo wykonać podanie.
Oczywiście to tylko zarys przebiegu meczu ultimate frisbee. Taktyki, zagrania i możliwości rozprowadzenia dysku na boisku jest naprawdę sporo – poznanie ich to miesiące (a czasem i lata) treningu i ogrania na turniejach z różnymi przeciwnikami. Opis nie oddaje dynamiki, jaką cechuje się ultimate frisbee – zainteresowanych zapraszamy na trening lub do obejrzenia video z meczu